Wensenlijst Categorieën
Terug naar overzicht

Gastblog Edytha van Body & Horse ruiterfitness → thuis aan de slag

dinsdag, 19 september 2017

In deze blog geef ik jullie graag een paar tips waar je thuis mee aan de slag kunt gaan. Wij paardenmeisjes zijn natuurlijk altijd on the run, dus alles wat we thuis mee kunnen pakken is mooi meegenomen.

Voor de fitheid van de ruiter staat de stabiliteit en een stukje conditie voorop.
Natuurlijk zijn wij als ruiter niet lui, want naast het paardrijden zorgen we ook elke dag voor een schoon bed voor onze trouwe viervoeter. Toch missen we bepaalde trainingen om ons tot een happy athlete om te vormen. Ik geef jullie graag wat tips mee waar je thuis mee aan de slag kunt gaan. Het zal weinig tijd kosten, maar wel een hoop resultaat op leveren. 
 
Laten we beginnen met het uithoudingsvermogen: Hoe irritant is het als je tijdens je les even moet gaan stappen, omdat je buiten adem bent? MEGA IRRITANT! En zeker niet nodig.
Door 2-3x per week een aantal keer touwtje te springen, bouw je razendsnel je conditie op en het kost ook nog eens super weinig tijd! Begin bijvoorbeeld met 3x 1 minuut met een tussensprongetje, en als dat goed gaat, doe je er nog 3x 1 minuut zonder tussensprongetje bij. Geloof mij, hier word je moe van!

Natuurlijk is het uithoudingsvermogen niet het enige wat jou een betere ruiter kan maken. De core stability is, vind ik persoonlijk, het belangrijkste van de ruiterfitheid. Core wat? Ja, core stability! De stabiliteit vanuit je buik en rugspieren. Door je core sterker te maken, zul je veel stiller op je paard kunnen zitten, je onderrug kunnen ontspannen (waardoor je paard zijn rug ook kan ontspannen) en zal je jouw ademhaling beter kunnen reguleren.

Maar hoe train je die core dan? Easy! Begin maar eens met 2-3x per week te planken. Dit kun je opbouwen van 30 seconden naar 1 minuur per setje. Ik ga altijd uit van 3 setjes per oefening. 
 
Planken is niet ingewikkeld. Voor de basisplank ga je eerst op je buik liggen. Plaats je ellebogen onder de schouders en zet je tenen in de vloer. Druk je bovenlichaam omhoog op je onderarmen en til ook je benen van de grond. Vind je het lastig om in een keer je lijf omhoog te brengen, steun dan als tussenstap op je knieën. Je steunt nu op je onderarmen en tenen en maakt van je lichaam een zo recht mogelijke plank. Je schouders, heupen en voeten vormen een rechte lijn, parallel aan de grond. Je rug mag niet bol of hol zijn. Trek je navel in. Kijk niet naar je voeten of recht voor je uit, maar naar de plek tussen je handen. Hoe simpel dit ook lijkt: het kost flink wat inspanning om je lichaam precies zo recht als een plank te houden. Voor je het weet zakken je billen richting de grond of houd je ze juist te veel in de lucht. 
 
Ik vermoed dat mijn ruiters nu al moeten lachen als ze dit lezen, maar belangrijk bij dit soort oefeningen is: BLIJF ADEMEN! Ik zie het heel vaak gebeuren dat ruiters hun adem inhouden om de oefening beter vol te houden, maar geloof mij, ademen is echt wel heel handig hoor ;-) (tip: doe dit op een matje
 
Ik zou natuurlijk zo een hele training voor jullie uit willen werken, want als ik dit typ ga ik het liefst nog uuuuuuren door. Voor nu kunnen jullie wel even lekker aan de slag. Jullie zijn uiteraard van harte welkom als jullie nog vragen hebben of een eigen trainingsschema willen. 

In de volgende blog ga ik graag nog eens verder in op de materialen die Epplejeck allemaal te bieden heeft voor de ruiterfitheid en waar deze voor bedoeld zijn.

Ps. vergeten jullie niet mijn facebookpagina te liken? Hier heb ik binnenkort weer een leuke winactie op!