Winkelwagen
Sluiten Filters
Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.

Q&A Sprenger: Sprenger geeft antwoord op jouw vraag over bitten

Heb jij je kans gepakt en je vraag over bitten ingestuurd voor Sprenger? Kijk dan snel of jouw vraag beantwoord wordt in deze Q&A met Sprenger. Heb je geen vraag gesteld, maar wel een bit probleem? Misschien staat dé oplossing wel in één van de antwoorden. Lees gauw verder.


Wondjes in de mondhoeken

Elise heeft al heel wat bitten geprobeerd bij haar paard van 6 jaar. Er is zelfs een bitfitter bij geweest. De tanden worden ook ieder jaar door een professionele paardentandarts na gekeken. Haar paard loopt het fijnst op een dubbelgebroken watertrens. Alleen gaat daar iedere keer zijn mond van kapot (er ontstaat een wondje aan de binnenzijde in de mondhoek). Volgens de bitfitter komt dat door het tussenstukje van het dubbelgebroken bit en waarschijnlijk ook een niet hele stille hand. Bij andere bitten gaat haar paard echt staken, dus wil ze graag met een dubbel gebroken bit blijven rijden. Ze vraagt of Sprenger hier een oplossing voor heeft. 

Sprenger geeft aan dat ze bij dubbelgebroken bitten wel vaker zien dat de binnenkant van de mond kapot gaat. Doordat het bit over de tong/onderkaak vormt, drukt het de zijkanten c.q. de wang samen, wat voor irritaties kan zorgen. De Sprenger Max Control zou een mogelijke oplossing kunnen zijn voor dit probleem. Max Control bitten veranderen onder druk in een stang. Hierdoor buigt het bit dus niet door en worden de mondhoeken ontlast.

Advies over stang en trens

Anneke wil graag weten wat er wordt geadviseerd omtrent stang en trens. Moet de stang groter of juist de onderlegtrens? 

Sprenger vertelt dat eerder vaak werd gezegd dat ‘de bitmaat van de trens leidend is’, maar wanneer de stang dan werd gebruikt, kwamen tijdens de kanteling van de stang de zijdelen te dicht bij elkaar. In de praktijk adviseert Sprenger dus eigenlijk altijd het volgende: neem je onderlegtrens één maat groter dan je normale trens en de stang in de maat van die normale trens.

De maat van het bit

Alina heeft een hele belangrijke vraag ingestuurd, namelijk: hoe weet je welke maat bit een paard nodig heeft? 

Eerder schreef Sprenger al eens een blog over de vier stappen die je kunt doorlopen om tot het juiste bit voor jouw paard te komen! De dikte meet je met de “twee-vinger-test” en de maat van het bit meet je gemakkelijk aan de hand van de Sprenger bitmeetkaart. (je haalt een gratis exemplaar in de filialen) 

Een sensibel paard, dat af en toe ook sterk kan worden

Ook kwam er een vraag binnen over een sensibel paard met een heel gevoelig mondje, maar welke ook heel erg geneigd is om bij intensieve arbeid of stresssituaties ineens enorm sterk te worden en daarbij volledig achter de loodlijn op te krullen. Op dit moment wordt ze gereden op een dubbelgebroken watertrens. De vraag aan Sprenger is welk (enkel of dubbel) bit zij zouden adviseren. 

Sprenger geeft het volgende advies bij deze situatie; wat je meestal ziet bij paarden die achter de loodlijn lopen, is dat ze juist licht in de hand zijn, daarom is dit een wat lastiger dilemma. In eerste instantie zouden ze een enkelgebroken novo-contact bit aanraden. Het mondstuk is vlak en werkt daardoor zacht in. Het novo-contact bit is fijn voor paarden die sensibel zijn, maar af en toe toch sterk worden. 

De kwaliteit van de bitten van Sprenger

Jana wil graag iets weten over de kwaliteit van de Sprenger bitten. Zij wil weten of de Sprenger bitten van een betere kwaliteit zijn dan bitten met een lagere prijsklasse. En wat dan het verschil maakt dat Sprenger bitten een hogere prijsklasse hebben. 

Sprenger antwoordt dat de productie van Sprenger bitten volledig plaatsvindt in Europa. Daarnaast is het zo dat de bitten voor 90% met de hand gemaakt worden. Alleen het gieten in de mal gaat machinaal. Op deze manier kunnen ze bitten met een hele hoge kwaliteit bieden. Daarnaast heeft Sprenger zijn eigen materiaal ontwikkeld, namelijk Sensogan. Deze legering van koper, mangaan en zink zorgt voor een stevig bit, zonder de natuurlijke oxidatie te verstoren. En juist die oxidatie van het bit vinden paarden erg lekker, waardoor ze het bit beter aannemen. Je ziet dan ook een prijsverschil tussen rvs-bitten (die niet oxideren) en Sensogan bitten.

Bitten die minder buigen in het midden

Het zware tour dressuurpaard van deze vraagsteller vindt het fijner als er een bitbandage rond het dubbelgebroken bit zit, zodat het bit minder buigt in het midden en de lagen wat beschermd worden. Helaas bijt het paard bij ieder bit de bandage kapot. De vraag is of er bitten zijn die van zichzelf al minder buigen in het midden. Want een ongebroken trens is te sterk en rubberen trenzen eet hij ook kapot.

Sprenger geeft aan dat bij dit probleem de Sprenger Flex Control een goede optie is. Het Flex Control bit is een enkelgebroken bit, waarbij het middenstuk is bedekt met zacht, flexibel rubber. Hierdoor krijgt het bit een lichte buiging en worden gevoelige plekjes in de mond beschermd. Doordat het rubber alleen in het midden van het bit zit, kan het niet kapot gebeten worden. Het bit is daarnaast gemaakt van Sensogan, dit stimuleert de aanmaak van speeksel, waardoor het paard het bit makkelijker aanneemt.

Paard is druk bezig met het bit in zijn mond

Janet heeft een nu 8-jarige merrie, die nog niet zo lang geleden is ingereden. Ze rijdt (en longeert) haar nu met een dubbelgebroken bustrens. Maar ze wil daar nog wel eens helemaal op blokkeren en ze is vrij druk met het bit. Janet rijdt haar andere merrie op een dubbelgebroken watertrens en als ze daarmee longeert, dan is het één en al gerammel, dus dat lijkt haar slechter. Ze vraagt of een enkelgebroken bit misschien de oplossing kan zijn. Of een ander tussenstukje? Op dit moment is het tussenstukje een bolletje. Ze is benieuwd naar wat Sprenger haar zou kunnen adviseren. 

Sprenger zegt dat een enkelgebroken mondstuk iets meer rust geeft, de Sprenger Turnado zou een optie zijn. De meeste tongproblemen worden met een enkelgebroken bit opgelost. De Turnado is een enkelgebroken bit, met als voordeel de tongvrijheid door de vorming van een driehoek. Maar daarbij zijn de twee delen van het mondstuk aan elkaar gemaakt in een draaiing van 45 graden. Hierdoor voorkom je dat de knik van het bit in het gehemelte van de mond prikt.

De werking van het Sprenger Max Control bit

Josephine vraagt hoe het Sprenger Max Control bit werkt, wat is precies de werking van dit systeem? 

Sprenger noemde het Max Control bit net al even. Ze vertellen dat dit een heel praktisch & speciaal bit is bij een sterk paard. Op het eerste oog ziet dit bit eruit als een simpel dubbelgebroken bit, maar zodra je meer druk op je teugels neemt, wordt het bit een ongebroken mondstuk. De schakels tussen de delen slaan als het ware op slot, waarmee je hulpen sterker door komen wanneer het nodig is. Zodra je weer een ontspannen, constante verbinding krijgt, voelt de Max Control voor je paard ook weer aan als een normaal dubbelgebroken bit.

De bogen in een ongebroken bit

Julia heeft een vraag over de bogen in de ongebroken rubberen bitten. Ze wil weten wat het verschil is tussen een medium en harde boog en wat je het beste kunt gebruiken voor een pony die een klein beetje een overbeet heeft. 

Sprenger kiest in dit geval liever voor de Sprenger Duo trens. Dit bit is ook ongebroken, maar gemaakt van kunststof en wat vriendelijker is in de mond dan een rubberen bit. De Duo trens is er maar in één kwaliteit te verkrijgen. Het mondstuk is makkelijk te buigen voor gevoelige en sensibele paarden(monden). Het mondstuk is 16 mm dik, en in de kern is een stalen kabel verwerkt zodat het bit niet kan breken of doorgebeten kan worden. De naam “duo” zegt het al een beetje. Je kunt dit bit aan twee kanten gebruiken. De zijde met een lichte tongboog kun je gebruiken voor gevoelige/ sensibele paarden die een fijne inwerking van de ruiterhand nodig hebben. De zijde met het rechte mondstuk kun je gebruiken voor gevoelige/sensibele paarden welke een iets directe inwerking in de mond nodig hebben. Wat betreft de overbeet zou dit geen probleem hoeven te zijn, maar wordt de overbeet te groot, dan raadt Sprenger aan om een tandarts te raadplegen.

Sprenger voor alle paarden

Lisa is benieuwd of Sprengerbitten voor alle paarden geschikt zijn. 

Ja, geeft Sprenger aan, voor ieder paard is er een passend Sprenger bit te vinden! Wel is het goed om te kijken naar de beste maat, dikte, zijstukken en materiaal voor jouw paard. Voor de juiste maat kun je gebruik maken van de bitmeetkaart. Daarnaast is het goed om in gedachte te houden dat het opleidingsniveau van je paard en jezelf ook een grote rol speelt. Bij jonge paarden adviseren we dan ook om met een basis bit te beginnen. Heb je zelf nog weinig ervaring? Kies dan voor een bit met een kleine inwerking.

Epplejeck gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). Nee geen paardenkoekjes, maar kleine (tijdelijke) bestanden zodat je voorkeuren en instellingen bewaart blijven en de website goed werkt.